De vigtigste sociale medier for virksomheder

Sociale medier i markedsføringen
billig og hurtig
markedsføring

Et af de helt store og stærkt voksende medieområder er de sociale medier.

Gennem de senere år er medierne vokset med eksplosiv fart, fordi de tilbyder brugerne forskellige platforme, hvor de kan kommunikerer med hinanden, dele interesser og ytrer deres meninger offentligt eller i lukkede fora.

Den her artikel giver et overblik over, hvad der er de vigtigste sociale medier for virksomheder.

Sociale medier
Facebook
Youtube
Instagram
Linkedin
Snapchat

Som virksomhed kan det være svært at finde ud af, hvordan den bruger marketingbudgettet bedst muligt, set i forhold til de målsætninger der er sat op som pejlemærker.

Skal pengene allokeres til klassisk markedsføring som personligt salgsarbejde, messer, produktkataloger, imagebrochurer, POS materialer, salgspræsentationer, annoncering i aviser og magasiner, tilbudsaviser eller direct mail kampagner? 

Eller måske bliver budgettet bedre udnyttet ved online markedsføring i form af hjemmesider, SEO optimering, nyhedsbreve, annoncering på søgemaskiner eller sociale medier?

Det er en vanskelig beslutning, da der ikke er ubegrænsede midler til rådighed. Og med de mange forskellige muligheder gør begrænsningerne det nødvendigt med grundige overvejelser og opstilling af alternative løsninger, inden der bliver taget beslutninger.

Artiklen indeholder en beskrivelse af, hvad der er de forskellige medier tilbyder rent markedsføringsmæssigt. Der er også tips til, hvad virksomheder kan bruge de sociale medier til i deres interne og eksterne markedsføring. Og til sidst så er der råd til, hvordan virksomheden bruger medarbejderne i deres markedsføring på sociale medier.

Er sociale medier relevante for virksomheder?

Det er selvfølgeligt et vigtigt spørgsmål, om sociale medier er relevante for alle virksomheder som markedsføringskanal?

Det korte svar er JA.

Fordi de giver en direkte og billig adgang til at komme i kontakt med kunderne, og få spredt budskaberne hurtigt ud. Og der er en tendens til at brugerne i højere grad end normalt, på grund af den personlige kommunikation, har paraderne nede og ikke er så kritiske overfor reklamer, som de normalt er i andre sammenhænge.

Fra B2C virksomhedernes synspunkt så er vigtigt, at være der hvor kunderne er. Der er i dag en udbredt brug af sociale medier, som i stigende grad er blevet en integreret del af vores allesammens hverdag. Og det er det altafgørende for B2C virksomhederne, at være tilstede på en række forskellige online platforme, hvis de vil vokse fremadrettet. De virksomheder som ikke er online, vil hurtigt blive overhalet og sakke bagud i forhold til konkurrenterne.

Fra B2B virksomhedernes synspunkt så er der måske ikke samme åbenlyse grunde til at være på de sociale medier. Men de kan godt være ret effektive slagskanaler, hvis det bliver grebet rigtigt an. Det vigtigt at huske på at mennesker der arbejder i virksomheder, i fritiden er private personer, der anvender de sociale medier. Så eksisterer der også medier, som er rent forretningsorienteret, og hvor indholdet er rent fagligt.

De meste populære sociale medier

Der er et hav af sociale medier, som har hver deres egen dagsorden, hvor de forsøger at dække forskellige behov hos brugerne. Og størsteparten giver ikke mening at bruge set ud fra et forretningsmæssigt perspektiv, da der er for få brugere, set i forhold til hvad markedsføringsindsatsen koster.

Jeg har derfor her valgt 8 sociale medier ud, der har en del brugere i Danmark, og som det kan være relevant for en virksomhed at markedsfører sig på: Facebook, Youtube, Instagram, Snapchat, Linkedin, Twitter, Pinterest og Reddit.

Facebook markedsføring

Facebook er uden sammenligning det mest anvendte sociale medie i Danmark, og for den sags skyld i hele verden.

Alene derfor skal en virksomhed være på Facebook. Og det er næsten alle danske virksomheder også. Kun ca 2% har ikke en profil. 

Der er igennem de senere år blevet skrevet en del omkring den faldende organisk rækkevidde på Facebook. Undersøgelserne viser en faldende rækkevidde organisk, så den for nogle virksomheder nu ligger på under 1%. Det skal man ikke lade sig skræmme af. Primært handler det om store virksomheder med mange milioner følgere, og i andre lande især USA, hvor konkurrencen et ekstremt meget hårdere end i Danmark.

Facebook kan være et utrolig effektivt medie at bruge i markedsføringen, hvis det bliver grebet rigtigt an.

De opslag jeg laver for mine egne og mine kunders sider ligger typisk på 25-50% i organisk rækkevidde. Det gælder om at lave godt indhold, som brugerne finder interessant og gerne vil interagere med. Lav hellere 3 gode opslag om ugen, istedet for 7 halvdårlige. Og så undgå at lave salgsopslag hele tiden, men gør det i stedet til et formål at underholde brugerne. En god regel siger at for hver 5 opslag, så skal de 4 være underholdning og kun 1 salgsrettet.

Facebook markedsføring

Udover oprettelse af en virksomhedsprofil og brug af regelmæssige opslag, så er der en række andre redskaber, som kan være med at at opbygge tilstedeværelsen:

Facebook grupper, der er grupper oprettet for specielle interesser. Som eksempel kan en virksomhed, der sælger garn, oprette en gruppe for folk der strikker eller hækler. Hvis der bliver lavet et godt forarbejde, så er det muligt at finde frem til, hvad der kan være spændende emner. Og det skal helst være vinklet, så gruppen ikke ligner alle de andre grupper, der er om samme emne.

Når en virksomhed vælger at oprette en gruppe, så er der et par gode råd her: Lad være med at bruge gruppen til konstant at sælge virksomhedens produkter eller services. Ja, det er en god idé helt at frabede sig promoveringsmæssige opslag af enhver art, selvfølgeligt med mindre en bruger helt specifikt har spurgt om det. Brugerne i gruppen forventer objektivitet i forhold til emnet. Lav klare grupperegler, og hold en hård justits med brugere der ikke opføre sig ordentligt.

Facebook annoncering giver mulighed for at annoncere for virksomhedens produkter og aktiviteter fra et dagligt budget på 7 dkk. For det beløb skal man ikke forvente kunderne vælter ind i butikken, men det giver virksomheder med små budgetter mulighed for at lave en markedsføring. Og så er der også rig mulighed for, at teste forskellige annonceformater med hvad der giver den største effekt.

En anden rigtig god egenskab, der er ved Facebook annoncering, er de meget omfattende muligheder for segmentering af målgrupperne. Udover de generelle demografiske data, så er det og muligt at segmentere på interesser og adfærd. Jo bedre målgrupperne bliver defineret, jo mere præcist bliver kunderne ramt. Med det resultat, at annonceringen bliver mere effektiv.

En tredje funktion er de mange forskellige annonceformater, som er tilpasset i forhold til de målsætninger annoncen har, herunder: Kendskab, rækkevidde, trafik til hjemmesiden, interaktion, leadgenerering, konveteringer og salg.

Youtube markedsføring

Youtube er ikke med i den tidligere vist grafik, over hvor mange danskere der er aktive på sociale medier, fordi det ikke kræver en profil for at bruge kanalen. Men flere analyser peger på, at omkring 30% af danskere over 12 år dagligt besøger kanalen. Den er dermed den næstmest besøgte kanal efter Facebook.

Hvorfor skal man som virksomhed så have en kanal på Youtube? 

For det første så giver videoformatet mange flere markedsføringsmæssige muligheder for at præsentere virksomheden og dens produkter. Når det bliver gjort via video, så er det muligt at forklare mere komplicerende sammenhænge på en let og overskuelig måde. 

For det andet så foretrækker brugerne at se en video istedet for at skulle læse om et specifikt emne. 

For det tredje, så giver det øget synlighed på Google, hvor videoer ofte ranker højt, uanset hvad der bliver søgt på.

For det fjerde, så er Youtube selv den andenstørste søgemaskine efter Google, med mere end 3 mia. søgninger om måneden.

Og for det femte fordi video på mange medieplatforme er den opslagstype, der giver størst organisk rækkevidde. Det gælder især medier som Facebook, Instagram og Linkedin.

Youtube markedsføring

Youtube annoncering er endnu ikke særligt udbredt i Danmark. Men det er kun et spørgsmål om tid, inden virksomhederne finder ud af hvad den kan bruge det til, og hvordan formatet skal være. Youtube annoncer er specielt velegnet til opbygning af brands, leadgenerering og direct marketing.

Der er 6 annonceformater:

Overlay-annoncer: Det er annoncer, der er placeret i de nederste af 20% af videoen. Annoncerne bliver vist, når en video starter, og de kan lukkes ned af brugeren når som helst. Annoncetypen er god til hurtig eksponering, og bliver kun vist på PC. 

Displayannoncer: Eller bannere. De er placeret lige over den foreslåede videoboks i øverste højre hjørne af skærmen. Er brugeren interesseret i annoncen klikker de på den. Annoncerne er store og kan let ses af brugeren. Bliver vist både på PC, Ipad og smartphones.

Sponsorkort: Annoncerne viser indhold, der er relevant for videoen. Det kan blandt andet være links til produkter, der bliver vist i videoen. Brugerne ser kortene i en kort periode i begyndelsen af videoen, og har herefter mulighed for at åbne kortoversigten igen og gennemse hvert kort. Annoncerne bliver vist på PC såvel som mobile enheder.

Bumper-annoncer: Er tilgængelig for videoer med en minimumslængde på mindst femten minutter. Mens videoen bliver vist bliver den løbende afbrudt, og annoncen afspilles. Når annoncen er over, genoptages videoen. 

TrueView annoncer, der kan springes over af brugeren: Brugeren har efter fem sekunder mulighed for at springe annoncen over. Annoncen kan være placeret før, i midten af eller efter hovedvideoen. Ved at give brugeren mulighed for at springe over, så får du en højere konverteringsrate videreklik.

Instream annoncer, der ikke kan springes over: Vises inden videoen, med en varighed på op til 30 sekunder. Annoncen kan ikke springes over af brugeren.

Instagram markedsføring

Instagram er et socialt medie med fokus på det visuelle indhold. Det er derfor interessant for alle virksomheder, som gerne vil fortælle om brand og produkter, og som har et visuelt udtryk. Både B2B og B2C virksomheder kan have stor glæde af at anvende Instagram i markedsføringen. Især hvis det giver mening at anvende eksperter og influencers.

Hvorfor skal virksomhederne være på Instagram? Fordi brugerne her har et højere engagement end andre sociale medier. Mere end 20x højere end Twitter og 15x højere end Facebook. Og så er brugerne mere end 6x mere aktive end dem på Facebook.

Instagram markedsføring

Der er mulighed for at lave Instagram annoncering enten direkt fra platformen, eller som en del af de annoncer der bliver sat op på Facebook.

Om opsætningen bliver lavet i Instagram eller i Facebook annonceadministrator afhænger af, hvordan de to sociale medier bliver indsat i markedsføringen. Hvis det er fuldstændig samme fotos og tekster, der bliver anvendt til opslag begge steder. Så er det klart at foretrække at annoncer til Instagram bliver sat op som en del af Facebook kampagnerne. Hvis der bliver lavet forskellige opslag til Facebook og Instagram med forskellige fotos og tekster, så er det en fordel at lave annoncerne direkte i Instagram.

Instagram har de samme fordele som Facebook med hensyn til segmentering i forbindelse med valg af målgrupper. Udover demografiske kriterier, så er det også muligt at vælge efter interesser og adfærd. 

Og en stor fordel ved at annoncere på Instagram er, at der endnu ikke er den samme konkurrence her som på Facebook.

Der er 4 forskellige annoncetyper:

Fotoannoncer: Standardannoncen som inkluderer et foto, der kan være kvadratisk eller liggende.

Videoannoncer: Videoannoncer er stort set det samme som fotoannoncer, bare i videoformat. Disse kan også være firkantede eller liggende, de kan omfatte lyd og kan vare i op til 60 sekunder.

Karrusel-annoncer: Karrusel-annoncer indeholder flere billeder eller videoer, som brugerne kan swipe gennem i det samme indlæg.

Stories annoncer: Vises ikke i dit feed, men i dine historier. De skal være 1920 x 1080 px for at se bedst muligt ud. Der kan laves enten billed- eller videoannoncer med længdegrænser. Billeder vises i 5 sekunder, og videoannoncer kan have en længde på op til 15 sekunder.

Snapchat markedsføring

Den primære årsag til at bruge snapchat er, at virksomheden her får adgang til de yngre målgrupper. 

Lige siden Facebook blev mainstream og forældre og bedsteforældre kom på, så har unge forladt netværket i massevis. Den eneste måde at nå bredt ud til det yngre publikum er nu gennem Snapchat. Det er det eneste sociale medie, hvor de unge regelmæssigt hænger ud. Hvis du har en virksomhed med produkter og tjenester, der er målrettet dette publikum, så skal du være på Snapchat.

Som virksomhed behøver du ikke at annoncere på platformen for at få opmærksomhed. Opbyg en fanskare og lav interaktion med dem for at skabe interesse og engagement.

Her er et par tips til markedsføring på Snapchat:

Identificer dit publikum via Snapchat Insights og få indsigt i hvem dine målgrupper er gennem de forskellige parametre. Hvis du allerede ved hvem målgruppen er, så kan du stadigvæk hente værdifuld viden her.

Del godt indhold, det vil sige gode Snapchat-historier. De bedste Snapchat-historier er typiske, men alligevel overraskende. Det vil sige, de følger en standardformular: stigende handling, højdepunkt, faldende handling, forløsning. Men de er også uventede, og leverer humor eller spænding, eller de har pædagogisk værdi. Under alle omstændigheder skal brugerne blive behageligt overrasket og glad af at se historien.

Snapchat markedsføring

Snapchat annoncering bliver ikke anvendt af ret mange danske firmaer, primært på grund af manglende kendskab. Men mange virksomheder kan få stor glæde af det.

Der er 7 forskellige annoncetyper:

Top Snap-annoncer. Det er standard Snap-annoncer, der viser et enkelt stykke indhold, enten et billede, en video eller en gif, øverst i brugernes feeds. De er ideelle til at skabe opmærksomhed omkring brandet og til at øge kendskabet til begivenheder, salg eller andre markedsføringsaktiviteter.

Web view-annoncer. Annoncerne giver den samme visuelle oplevelse som Top Snap-annoncer men med en opfordring til handling. Når en bruger swiper en Web View-annonce, dirigeres de med det samme til hjemmesiden, uden de behøver at åbne en browser.

Appinstallations-annoncer. De ligner også Top Top-annoncer, men de inkluderer en swipe -funktion, der fører brugerne direkte til en landingsside, hvor app’en kan downloades.

Deep Link-annoncer. Deep Link-annoncer bruges til at få folk tilbage til din app når de har forladt den, ved hjælp af et link, som fører brugerne direkte retur til app’en.

Lange videoannoncer.
Kan bruges til at vise medier af længere varighed, Med denne annoncetype får brugerne en kort teaser på 10 sekunder og swiper for at se resten af annoncen.

Collection annoncer. Annoncerne er formateret som produktkataloger, hvor du kan fremvise op til fire produkter ad gangen. De er placeret ligesom Snap Ads.

Story annoncer.  Annoncen gør det muligt for annoncører at nå deres målgrupper med en sponsoreret flise i Discover-feedet. Den er placeret ved siden af andet populært indhold, der er skræddersyet til brugerens præferencer.

Linkedin markedsføring

Grundlæggende er LinkedIn et professionelt socialt netværk. Det handler om karriereudvikling, faglige forbindelser, branche diskussioner og andre typer forretningsrelaterede aktiviteter.

Det er ikke som andre sociale medier. Hvor virksomhederne har direkte adgang til forbrugere, som de let kan markedsfører sig overfor med statusopdateringer, billeder og andre underholdende opslag.

Brugerne på andre sociale medier ved, at firmaer bruger platformene til at sælge deres produkter og tjenester. Det er ikke tilfældet på Linkedin, hvor åbenlyst promovering af virksomheden, spamming og åbenlyst direkte salg ikke er velset. Fordi netværket består af et helt andet publikum med en helt anden dagsorden. Og derfor kræver markedsføring på Linkedin en helt anden tilgang for at få de ønskede resultater.

Udover oprettelse af en virksomhedsprofil, så har Linkedin også et par andre muligheder, der kan udnyttes til marketing:

Linkedin grupper: Grupperne hjælper med at holde sig informeret og holde kontakten med andre brugere, der deler samme interesser. Der kan oprettes egne grupper eller deltages i diskussioner i forskellige Linkedin grupper.

Linkedin Influencers: LinkedIn Influencers giver dig mulighed for at komme i kontakt med anerkendte eksperter indenfor mange forskellige fagområder.  Det er muligt at kommentere indlæg og dele dem som statusopdateringer på din egen personlige Linkedin-profil.

Linkedin markedsføring

Linkedin annoncering er anerledes end annoncering på andre sociale medier. Fordi Linkedin med deres fokus på B2B er målrettet mod virksomheder. Og det helt andre muligheder for at bearbejde virksomheder i specifikke industrier.

Der er 5 forskellige annoncetyper:

Sponsoreret indhold. Markedsfør en artikel eller et indlæg fra din virksomhedsside, der vises i LinkedIn-feedet. Priserne for annoncerne er relativt høje, så sørg for at indholdet er gennemtænkt, og konverteringen høj.

Tekstannoncer. Det er små annoncer, du ser på højre sideskinne på et LinkedIn-feed. Annoncerne vises desuden under afsnittet “Mennesker, du muligvis kender”. 

Sponsoreret InMail. Bliver sendt til andres LinkedIn-indbakke. De kan kun komme fra en personlig profil, og har derfor højere troværdighed og mindre afvisning end andre annoncetyper. Sørg for at gøre hver annonce helt personlig og send ikke standardskabeloner ud.

Videoannoncer. Linkedin’s videoannoncer hjælper med at markedsføre videoer. Test forskellige videoer for at se, hvilken type video der giver dig flest konverteringer.

Twitter markedsføring

Twitter er et af de mest komplicerede sociale medier at anvende, især når det drejer sig om leadgenerering og salg. Hvor det tidligere var nok jævnligt at tweete med de seneste nyheder og trends, så skal der nu en koncentreret indsat med planlægning og gode opslag, hvis fansene skal forblive engagerede.

Twitter er på mange måder et af de mest simple medier. Du kan lave enkle opslag med korte beskeder med maksimalt 280 tegn, der er tilføjet et foto, en GIF, emojis eller stille spørgsmål med afstemning.

Twitter handler om at skabe en to-vejs kommunikation med fansene. Det er vigtigt at lave indhold, der tilskynder brugerne til at engagere sig. Og vær altid klar til at engagér virksomheden med brugere, der tweeter om brand og opslag. Og vent ikke for længe med at svare.

Den helt store fordel ved Twitter er overskueligheden. Du kan følge mange forskellige interessante personer og firmaer, og får et overblik lynhurtigt på grund af den enkle opbygning af feed’en.  Og via brugen af hashtags, så er det let at søge efter informationer om de emner der er spændende.

Det kan være ganske underholdende eksempelvis at følge med i hvad Trump tweeter med hans holdninger og kommentarer. Eller hvis du er interesseret i dansk politik, så giver søgning på #dkpol et godt overblik over, hvad der sker i den politiske verden i Danmark lige nu.

Twitter markedsføring

Anvendelse af annoncer på Twitter er en god metode til at nå brugerne mere direkte og hurtigt end at vente på den organiske rækkevidde. Promoverede tweets udvider rækkevidden meget hurtigere.

Annoncer giver også brugerne mulighed for at opdage virksomhedens profil, selvom de ikke følger brand eller hashtags. Når du bruger et promoveret tweet, viser dine tweets folks tidslinjer, der deler interesser med brugerne. Der bliver betalt et månedligt gebyr, så længe den promoverede tweet løber. Brugere kan interagere med promoverede tweets, på samme måde som de interagerer med organisk indhold.

Pinterest markedsføring

Pinterest er et socialt medie, der giver brugerne mulighed for visuelt at dele og opdage nye interesser ved at uploade billeder og videoer. Det sker enten på brugernes egne eller andres opslagstavler, hvor de er oprettet som administrator af opslagstavlen.

På grund af den visuelle vinkel er Pinterest i høj grad fokuseret på livsstil, med deling af smag og interesser med andre brugere. Brugere kan enten uploade billeder fra deres computer, eller pinne ting de finder rundt omkring på internettet. Det sker ved hjælp af Pinterest bogmærket.

Som med de fleste andre sociale netværk, så kan brugerne udføre almindelige sociale netværksfunktioner. Som at følge deres venners opsalgstavler og like og kommentere andre brugers pins. De kan genpinne indhold til deres egne boards, dele andres pins på Facebook og Twitter eller via e-mail og de kan indlejre pins på deres websted eller blog.

For at få fuldt udbytte af de muligheder Pinterest tilbyder med markedsføring af virksomheder, så er det vigtigt at oprette en firmakonto. Først og fremmest giver det adgang til en meget omfattende analysedel, hvor der er mulighed for detaljeret at følge med i, hvordan de enkelte opslag performer. Nøgletallene omfatter bland andet eksponeringer, engagement, linkklik, kilde, format og enheder.

Pinterest markedsføring

Pinterest annoncer bliver vist som en naturlig del af feed’en, og er kun mærket med et lille “annonce fra…”. Det gør annoncerne virker mere troværdige, hvilket igen giver højere klikrater.

Selve proceduren med at oprette annoncer sker i en ad manager i 5 trin. Lidt ligesom hos Facebook bare med færre muligheder og mindre kompliceret.

I første trin skal der vælges et mål med annoncen. Der er fem forskellige mål: Brandbevidsthed, videovisninger, trafik, appinstallation og konverteringer.

I andet trin bliver målgruppen fastlagt. De mulige parametre der kan vælges generelt eller udspecificeres er: Køn, alder, geografisk placering, sprog og enhed. Udover det skal der vælges søgeord, som hjælper med at vise annoncen til de rigtige brugere. Pinterest anbefaler brug af mindst 25 nøgleord. Og så er der en sidste mulighed for, at bestemme om annoncen skal vises i startfeed’en eller ved søgninger.

I tredje trin bliver budgettet fastlagt. Det er muligt at vælge enten et dagligt budget, eller et livtidsbudget der gælder for hele annoncen. Det daglige budget starter ved 1,00 DKK, så det er muligt at være med for alle. Desuden bliver det fastlagt, hvor lang tid annoncen løber i form at en startdato og en slutdato. Til sidst bliver CPC-priserne for annoncen fastlagt. Skal det sket automatisk, eller skal det være en selvvalgt værdi.

I fjerde trin bliver det valgt, hvilken pin det er der skal annonceres. Markedsfør pins, der allerede klarer sig godt, for at nå endnu flere potentielle kunder. Brug eventuelt analysedelen for at se hvad der fungerer godt.

I femte og sidste trin er der så mulighed for at gennemse og kontrollere annoncen, for at sikre at alt er i orden. Og så aktiveres annoncen. Resultaterne kan herefter følges løbende i analysedelen.

Reddit markedsføring

Reddit er en af de største og mest underudnyttede platforme for sociale medier.

Mediet beskriver sig selv som ”forsiden af internettet”, fordi dets primære fokus er på social nyhedssamling. Selvom de subreddits, der har etableret sig, ofte bruger Reddit som et slags internetforum. Så ligger kernefunktionalitet i, at brugerne uploader indhold, der derefter bliver kommenteret, og får pluspoint eller minuspoint af brugerne. De mest populære opslag lægger sig øverst i feed’en.
Reddit er delt op i tusinder af individuelle samfund, der er organiseret omkring meget forskellige emner og interesser.

Brugerne forsvarer de subreddits de har opbygget nådesløst, og angriber enhver der forsøger at bruge et subreddit til personlig vinding eller markedsføring. Det er derfor vigtigt at tænke meget på, hvad det er for værdier der har betydning for brugerne. Så virksomheden ikke kommer til at markedsføre sig forkert, da det kan have ret store konsekvenser. Omvendt hvis virksomheden forstår platformen og bruger den rigtigt, så kan det potentielt blive en stærk salgskanal.

Reddit markedsføring

Her er et par tips til hvordan virksomheder kommer godt i gang med at bruge Reddit:

For det første så giv det lidt tid når der lige er oprettet en konto. Få mennesker har tillid til en splinterny brugerkonto uden poster, der er gemt for dem, der er foretaget for at markedsføre produkter eller tjenester. Vær en ægte deltager, inden du begynder at markedsføre og fordybe dig i, hvordan tingene fungerer, fra kommentartråde til indvendige vittigheder.

For det andet så giv mere end du tager. De fleste subreddits fungere godt med, at du bidrager med 80% af tiden og kun promoverer dig selv i 20% af tiden. Afhængigt af dit indhold og dit målgruppe, så kan forholdet være lavere eller højere end 80/20.

For det tredje så post altid originalt indhold, og engagér dig rigtigt. Du får ikke succes på Reddit, hvis du bruger en Facebook taktik med daglige opslag. Hvis du udvikler dig til at blive et værdifuldt, bidragydende medlem af samfundet, så kan du imidlertid få nye fans til dit brand og din virksomhed.

Hvordan finder du ud af hvilke medier du skal bruge i din virksomhed?

Det kan være svært at komme i gang med markedsføring på de sociale medier. Hvilke medieplatforme skal virksomheden vælge at bruge tid og penge på? Der er tusinder af sociale netværk at vælge imellem, men jeg har her udvalgt de 8 mest relevante platforme for virksomhederne, og det er et godt sted at starte.

Når det skal besluttes hvilke platforme der er de rette, så er det vigtigt at starte op bredt, med anvendelse af mindst 6-8 forskellige medier.

Det vil være en fejl kun at vælge 1-2 medier ud, og dyrke dem. Fordi de forskellige platforme alle er drevet af økonomiske interesser, hvor det gælder om at maksimere og øge profitten mest muligt. Og de laver derfor hele tiden om på deres betingelser, og priserne for annoncering stiger hele tiden. Derfor skal det være muligt at skifte budgettet mellem de forskellige platforme, alt efter hvad der pt giver det bedste afkast.

På den baggrund er det også en god idé løbende at teste nye sociale medier ud, om de har potentiale for virksomheden. Især kan det være fordelagtigt at prøve nye netværk af, som er på vej op, da de tilbyder øget organisk rækkevidde og lave annoncepriser.

Her er nogle af de spørgsmål, der bestemmer hvilke medier der bør vælges:

Hvad er målsætningerne med at være på de sociale medier? Øget trafik til hjemmesiden. Større salg. Leadgenerering. Branding. Bedre kundeservice, så kunderne hurtigt kan få svar på deres spørgsmål.  Nå ud til nye målgrupper.

Hvilke sociale medier bruger kunderne allerede? Der er flere muligheder for at finde ud af, hvor kunder og potentielle kunder bruger deres tid online. En af de mest ligetil er en simpel kundeundersøgelse. Stil spørgsmål om hvilke sociale medier de bruger, hvor de finder deres informationer online, og hvilke influencers de følger. En anden måde at få informationer på er via de sociale medier selv. Mange af dem har en omfattende analysedel, hvor det er muligt at finde viden omkring brugerne, deres interesser og adfærd. En tredje mulighed er at anvende en af de mange rapporter der løbende bliver udarbejdet omkring folks brug af sociale medier.

Hvilke typer indhold virker bedst for virksomheden? Forskellige typer indhold fungerer bedre med visse sociale medieplatforme, så overvej hvad det er for en form for indhold virksomheden vil lave. Det kan eksempelvis være fotos, videoer, podcasts, webinarer, ebøger og infografer.

Med svar på de tre ovenstående spørgsmål, så er virksomheden godt rustet til at vælge de medieplatforme ud som der satses på.

Hvordan kan virksomheden bruge medarbejderne?

Hvis virksomheden kan bruge medarbejderne i markedsføringen på de sociale medier, så kan det være et kæmpe aktiv, der forstærker resultaterne enormt. 

Der er et par forudsætninger, som skal være på plads, for at medarbejderne bliver troværdige ambassadører for virksomheden, og gøre en forskel.

For det første så skal medarbejderne identificerer sig med virksomheden og være positivt indstillet overfor den. Liking, deling af opslag og kommentering sker fra deres egne private profiler, hvor de deler alt med deres venner. Hvis ikke medarbejderne har en positiv indstilling, så engagerer de sig selvfølgeligt heller ikke.

For det andet, så skal der være en vis lighed mellem de aktive medarbejderes og målgruppens univers. Ellers bliver opslag og kommentarer ikke lavet i samme sprog, og afkodningen af budskaberne vil ikke ske som ønsket.

Likening og kommentering af opslag

Virksomheden skal være forsigtig med, i hvor høj grad den forsøger at presse medarbejder til at engagere sig, i de opslag der bliver lagt op. Det er i orden at opfordre til at følge med på Facebook, Linkedin med videre. Men undgå forsøg på at presse medarbejderne til at like, dele eller kommenterer. Det kan skabe stor badwill blandt medarbejderne, og i sidste ende have den effekt at de slet ikke interessere sig for det.

Det er en god idé at lave en behind the scenes serie om specifikke medarbejdere i forskellige arbejdssituationer. Opslag der handler om deres kollegaere er de mere interesserede i at interagere med. Set i forhold til generelle opslag om virksomheden a la vi har fået endnu en stor kunde.

En måde hvorpå virksomheden indirekte kan øge interessen for sociale medier er ved at uddanne og undervise medarbejderne i de forskellige medieplatforme. I den forbindelse kan den helt legitimt også forklare, hvad det er virksomheden laver på platformen, og hvorfor den gør det. Men igen, husk intet pres på medarbejderne for at interagere aktivt med de opslag der bliver lavet.

Produktion af indhold - fotos og tekster

Ved at lade medarbejderne fungerer som “interne influencers”, får opslagene en personlig og autentisk vinkel, der formidler hvad det er virksomheden virkelig handler om, dens værdier og holdninger. Forbrugernes tillid til reklamebudskaber er generelt meget lav. Kommunikation med kunder og andre interesserede via medarbejderne er en god måde at vise autentisk, hvad der sker i virksomheden.

Hvem der laver opslagene. Om alle eller en udpeget medarbejder skal have lov til at tage og lægge fotos med tekster op på de sociale medier, eller om det er ledelsen eller en marketingafdeling hvis der er en. Det er en individuel vurdering i den enkelte virksomhed. 

Hvis det er marketing som står for det, så er der fuldstændigt styr på temaer, kvalitet af fotos og tekster. Men på den anden side giver det en stor autencitet, når det er medarbejderne selv som står for det. Ofte er det en fordel med en kombination af de to løsninger.

Afslutning

Sociale medier er et uundværligt værktøj for alle B2C og B2B virksomheder, der ønsker at engagere kunderne og få eksponering og salg online.

Medierne er gode til at få øget eksponering, finde nye kundeemner, generere mere trafik til hjemmesiden, lære kunderne bedre at kende, få indblik i deres shoppingadfærd, og det er vejen til en bedre kundeservice.

De rigtige sociale medieplatform bliver valgt ud ved hjælp af svar på spørgsmål om virksomhedens målsætninger, hvilke platforme dine målgruppee allerede er på, og hvilket indhold som skaber resultater.

Hvis du gerne vil høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med markedsføring på sociale medier af din virksomhed, dens produkter og brands – få flere kunder og mere salg og opnå de målsætninger der er stillet op – så er du selvfølgelig altid velkommen til at kontakte os.

Læs mere om hvordan virksomheder markedsfører sig på de sociale medier her: